Självmedkänsla – vad är det?

Självmedkänsla – det är att vara lika vänlig mot sig själv som man brukar vara mot andra som är med om svårigheter och känner sig misslyckade. Och det behöver många öva på.

Självmedkänsla har blivit ett nytt begrepp i Sverige och en rekordsnabbt växande självhjälpskurs i stora delar av världen. Antalet vetenskapliga artiklar sedan forskningen inleddes 2003 ökar exponentiellt.

Jag har intervjuat alla världsnamn inom självmedkänsla – du ser dem på mina bilder här uppe. De ger alla olika infallsvinklar på vad förhållningssättet innebär. Vill du ha en kortare presentation av alla i samma bloggpost så klicka här.

”Självmedkänsla är här för att stanna” sa Christopher Germer, en av pionjärerna, när han höll sin första workshop i Sverige oktober 2015. Då berättade han att det inte finns någon annan enskild faktor som har så starka samband med psykiskt välmående som självacceptans. Att kunna vara vän med sig själv, ha en välvillig inställning till den man är med sina fel och brister, är alltså något viktigt och meningsfullt.

Utvecklingen i Sverige har just börjat. Vid Uppsala universitet skriver studenterna hos docent Katja Bergsten uppsatser om självmedkänsla. Genom Center for Mindfulness Sweden och Mindgarden kan du gå kurser – över en helg, som seminarieserie tre kvällar, i ett 8-veckorsprogram och då och då som 5-dagars intensiv workshop  med de internationella lärarna. Kolla in spalten till höger, där finns de aktuella arrangemangen i Sverige och länk till de internationella.

Välkommen att läsa om hur var och en av de världsledande namnen beskriver självmedkänsla och hur de haft sina alldeles egna, personliga skäl att hitta dit. Du hittar mina intervjuer under länkarna nedan.

Professor Kristin Neff lade grunden för forskningen och skapade tillsammans med psykologen Christopher Germer kursen Mindful Self-compassion.

Terapeuten Michelle Becker och mindfulness-instruktören Steven Hickman blev de första utbildade lärarna tillsammans med psykologen Christine Brähler, den första europén.

Psykologen och meditationsläraren Tara Brach  följs av tusentals människor världen över för sina meditationer om radical self-acceptance. Alla lär de ut hur vi ska kunna bli vänligare mot oss själva.

självmedkänsla
Så här såg det ut när Kristin Neff lärde ut sin självmedkänsla-paus på en konferens i Washington DC, 2014.

Hur mycket självmedkänsla har du? Testa!

Vill du söka dig vidare till lärarnas egna hemsidor? Klicka här nedan.

Länkar (fler finns här):

Kristin Neff. Hemsidan har en flik med mängder med publicerade forskningsartiklar, skattningsskalan för graden av självmedkänsla som forskare använder och som man kan testa sig själv med, samt övningar i självmedkänsla. Hennes bok heter Self-Compassion: The Proven Power of Being Kind to Yourself.

Christopher Germer har samlat sina kurser och workshops på sidan och hänvisar också till Center for Mindful Self-compassion. Han har skrivit boken The Mindful Path to Self-Compassion.

Tara Brachs hemsida har fria guidade meditationer som laddas ned av 40 000 personer varje vecka. Hennes mest populära böcker är True Refuge och Radical Acceptance.

Om du vill gå på något av mina föredrag finns de också listade i högerspalten. Min bok Självmedkänsla – hur du kan stoppa självkritik och förbättra relationen till dig själv och andra finns i alla nätbokhandlar.

Välkommen att surfa runt på min hemsida om du vill ta reda på mer om ett förhållningssätt där man lägger händerna på hjärtat, säger vänliga saker till sig själv istället för att vara hård och krävande, samt lär sig inse att man inte är den enda i världen som är ofullkomlig.

agneta-lagercrantz

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Självmedkänsla, medkänsla och mindfulness