Självmedkänsla – vänliga nyheter

Självmedkänsla har fått fäste. Det märks när nya psykologiböcker presenteras – som på bokmässan i Göteborg i helgen. Stanfordforskaren Emma Seppälä tog upp vikten av självmedkänsla i ett seminarium om vetenskap och lycka.
agneta-o-christina
Jag, Christina Andersson och våra nya böcker.

Parterapeuten Anna Bennich Karlstedt pratade – som så ofta – om att vi måste vara vänliga mot oss själva. Och jag och min författarkollega Christina Andersson fick ägna våra gemensamma framträdanden helt åt självmedkänsla – men så hade vi ju precis släppt var sin ny bok på temat.

Både 70 skäl till självmedkänsla och Compassioneffekten blev sedan bland de fem mest sålda i Psykologiscenens monter under bokmässan. Och nu ligger de redan långt upp på försäljningslistorna 🙂

Självmedkänsla är här för att stanna. Läs varför: surfa runt på den här hemsidan, klicka in – som rekordmånga andra – på min artikel Odla din självmedkänsla i Modern Psykologi eller fortsätt bara att läsa här …

emma-s
Emma Seppälä och Lisa Kirsebom

Självmedkänsla upptog en stor del av samtalet i en av de största seminariehallarna på mässan i fredags. Fast Stanforduniversitetets Emma Seppälä sa förstås self compassion. Hon är forskningschef vid ett center som studerar medkänsla, altruism och empati (CCARE). I sin bok Lev lyckligare utgår hon från den numera omfattande vetenskap som finns om människans förmåga till omsorg om andra. Det visar sig att självmedkänsla stärker vår psykiska återhämtningsförmåga, att medkänsla gör oss till bättre chefer och att hjälpsamhet ökar prestationsförmågan i längden.

70-ska%cc%88l-irl
Om att vara varm, vänlig och vilja sig själv väl …

– Det är viktigt att vara vänlig mot sig själv, säger Emma Seppälä. Många får för sig att de ska lyckas bättre på jobbet med självkritik. Men det är rena sabotaget, utlöser ångest och ger oss mer svårigheter.

I stora delar av västvärlden tror vi att framgång beror på att vi piskar på oss själva och att höga adrenalinpåslag är enda sättet att nå ett mål. Som om vi lyckas bara om vi är jättestressade och mår dåligt.

En total missuppfattning, menar Emma Seppälä.

– Det är precis tvärtom. Den som mår bra har högre emotionell intelligens, fattar klokare beslut och presterar bättre. Och blir mer kreativ.

lev-lyckligare
Emma Seppälä som skrivit Lev Lyckligare är forskningschef på CCARE, Stanford.

Emma Seppälä säger att mår bra – det gör vi när vi har system för att komma ner i varv och vara vänliga mot oss själva. Det är då vi får fysisk och psykisk återhämtning och kan börja tala om att känna lycka. Balansen mellan prestation och avkoppling kallar Emma Seppälä inte bara för lugn, utan energy management, eller som kapitlet i boken: ”Nyckeln till din energihushållning.” (läs hennes blogg om The Happiness Track på CCARE:s hemsida här.)

Stressen vi känner kommer från kamp-flykt-systemet och ligger bakom hälften av de amerikanska fallen av utbrändhet, enligt Emma Seppälä. Stark och långvarig stress kan göra att vi får sämre minne och sämre förmåga att knyta an till andra – en förmåga som är särskilt viktig på jobbet där det mesta går ut på att samarbeta. Istället fastnar vi i rädslan för att inte vara perfekta.

– Om vi hackar på oss själva blir vi mindre motståndskraftiga mot stress och motgångar. Den som kan ha medkänsla med sig själv, lär sig av sina misstag och kommer igen.

Mycket av forskningen vid CCARE visar att människan i grunden inte är självisk, berättar Emma Seppälä.

Strykande åtgång på våra böcker på bokmässan.

– Människor som står i en valsituation väljer i första hand att bry sig om andra framför sig själva. Vi hade inte överlevt som art utan vår förmåga till medkänsla. Det är vår mest framträdande egenskap.

Enligt forskningen på CCARE och andra center gör medkänsla och altruism att vi blir mer lyckliga och friska, att vi lever längre och får en buffert mot stress. Vi har också mer sunda relationer.

Det gäller även på jobbet. Människor som är snälla, stöttande och hjälpsamma blir mer framgångsrika. De presterar bättre i det långa loppet, helt enkelt. De chefer som är vänliga och har medkänsla med sina kolleger får också mer lojala medarbetare.

Man kan säga att samma effekt uppstår inuti oss när vi är vänliga mot oss själva.

– Vi vet att den egenskap som alla företag värdesätter allra mest hos de anställda är kreativitet. Det gäller också i familjer och relationer. Vi är som mest kreativa när vi gör ingenting. Så ha aldrig dåligt samvete när du tar dig tid att göra ingenting. Det är då du boostar kreativiteten.

 

2013 var jag i Kalifornien och intervjuade Emma Seppälä. Hon ledde då en studie om hur en andningsteknik hjälpte krigsveteraner att komma ur posttraumatisk stress – forskning som hon ingående beskriver i boken). Läs alla intervjuer jag gjorde på forskningscentren i Kalifornien i min artikelserie Med känsla för compassion för SvDs Idagsidan.

ba%cc%8ada-sja%cc%88lvmedk
Självmedkänsla om att stoppa självkritik och 70 skäl till självmedkänsla om att bli vänlig mot sig själv.

En reaktion på “Självmedkänsla – vänliga nyheter”

  1. Hej. Var på din föreläsning idag och tyckte du (och ämnet) var jätte bra 🙂 Mycket tänkvärt som jag ska bära med mig och förhoppningsvis bli bättre på att implementera. Blir väldigt sugen på att läsa din bok. Jag skrev ett litet inlägg om din föreläsning på min blogg http://www.annah-oj.se och laddade upp två bilder från idag (du sa att det var okej när jag frågade dig lite hastigt idag efter din föreläsning). Tack för inspiration! / annah oj

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *